Wauw, wat een boek! Drama, flair, intrigerende personages, misleiding, decadentie, intimidatie en een klein filmwereldje waarin gevleid en geglimlacht wordt, terwijl ondertussen de messen geslepen worden. Melodramatisch? Dat zeker, en toegegeven soms iets te veel, maar door de verhaallijn en de personages is het Corrias vergeven.

Grootste speler in deze roman is Oscar Martello, een megalomane regisseur die zwaar onsympathiek is én dit consequent blijft. Niks ruwe bolster, blanke pit. Oscar manipuleert, misleid en gebruikt iedereen om hem heen zonder ook maar een moment last van zijn geweten te hebben. Zo ook Andrea, scenarioschrijver en vriend van Oscar. Alhoewel die loyaliteit wel voornamelijk van één kant komt.

Wanneer een film van Oscar een flop dreigt te worden, neemt hij het rigoreuze besluit om Andrea en Jaracanda, hoofdrolspeelster in de film, te laten verdwijnen. Niets zo goed voor de publiciteit immers als een mogelijk drama. Andrea en Jaracanda, die in het complot zitten, duiken samen onder. Tijdens hun zogenaamde verdwijning doet Jaracanda een boekje open over Oscar, die ze nog van vroeger kent. Andrea, die uiteraard weet hoe Oscar is, begint te twijfelen aan zijn vriendschap met de regisseur. Helemaal wanneer Jaracanda verdwijnt vanuit hun schuilplaats.

Het meest aansprekend van deze roman zijn de personages. Ondanks dat ze onsympathiek, soms ruggengraatloos en vooral op eigen gewin uit zijn, grijpen en intrigeren ze je. Je wilt meer over deze mensen weten en daarin komt Corrias je zeker tegemoet.  Waardoor elk personage in het verhaal staat, ook als ze maar een kleine rol spelen.

De filmwereld wordt genadeloos neergezet en je kan alleen maar hopen dat Corrias overdrijft, ook al is al het drama wel smullen. Eigenlijk is deze roman het best weer te geven door een quote van de schrijver:


Film is heel wat onschuldiger dan het leven. Ook als het leven een onschuldig etentje onder vrienden is.

Dat is een quote om goed over na te denken. Het lijkt heel eenvoudig geschreven, maar er gaat een wereld aan betekenis achter schuil: hoezo is een etentje onder vrienden niet onschuldig?

Je kunt goed merken dat Corrias naast schrijver en journalist zelf een scenarioschrijver is. Zijn beschrijvingen van plaatsen, mensen en gebeurtenissen zijn gedetailleerd. Ik zag alles zó voor me en hoop van harte dat dit boek zijn weg naar het witte doek zal vinden.

Het einde van de roman heeft me zeer verrast, ook al ga ik hier niet vertellen waarom (geen spoilers). Een mooi eind en realistisch. Het liet mij achter met een ‘jij duivel’ gevoel en een glimlach.

Decadenza/Pino Corrias/vertaling Carolien Steenbergen/Xander Uitgevers/2016/280 blz./ISBN: 9789401605922