Sfeerverslag door Maaike de Boer en Tina Bruinsma

Gisteravond ging de eerste editie van Crossing Border Enschede van start in het Wilminktheater en Atak in het hart van de stad. In voorgaande jaren vond het festival alleen plaats in Den Haag en Antwerpen. Dit jaar is de twintigste editie van het succesvolle internationale festival waar vooral literatuur en muziek centraal staan. Maaike en Tina schreven voor de Leesfabriek een sfeerverslag over de openingsavond in Enschede.

Wanneer we aankomen bij het Muziekkwartier is het al lekker druk. Wij besluiten om onze avond te starten in de Writers Room waar Wim Brands Peter Buwalda gaat interviewen. Eenmaal een plekje gevonden stroomt de zaal snel vol. Zo vol zelfs dat Buwalda en Brands zich door de menigte heen moeten wurmen om plaats te kunnen nemen in de comfortabele oranje fauteuils. Buwalda deed zijn best om in de smaak te vallen bij het Enschedese publiek. Hij legt maar wat graag uit waarom zijn roman Bonita Avenue in Enschede afspeelt en niet in Delft of Eindhoven. Zijn reden? Het is hier lekker provinciaals. Iedereen kent elkaar. Bovendien werkte hij een aantal jaar als redacteur voor de universiteitskrant van de Universiteit Twente. Binnen een half uur weten we alle ins en outs over het schrijfproces van Bonita Avenue. Leuk weetje: Buwalda kon zich na ongeveer vier maanden al niet meer voorstellen dat hij zelf Bonita Avenue geschreven had. Zijn roman was voor hem al dusdanig ‘gestold’ dat hij nu zelfs tevreden is over scenes waar hij eerst niet tevreden over was. Een boek is volgens Buwalda van uitstekende kwaliteit als je gegrepen wordt door iedere willekeurige alinea uit het boek. Wij zijn heel benieuwd of zijn nieuwe roman – waarschijnlijk over een jaartje of drie klaar – net zo fascinerend is, als Buwalda belooft.

Direct na het interview met Buwalda horen wij zeer aantrekkelijke klanken uit de Holland Casino Zaal komen. Een bijzondere mix van techno en klassiek van het Brandt Brauer Frick Ensemble. We zijn nog net op tijd om de staande ovatie mee te maken. Wij blijven zitten voor het optreden van Eva Gerlach – een van de belangrijkste dichters van Nederland. Helaas is de setting niet ideaal waardoor haar filosofische gedichten niet tot zijn recht komen. Jammer.

Zodra Gerlach van het podium stapt, maakt de zaal zich op voor The Kyteman Orchestra. Een fenomenaal optreden volgt. De passie van de muzikanten klinkt door in iedere noot. Kyteman, alias Colin Benders, zet samen met zijn orkest een geweldige act neer. Het talent van iedere muzikant komt tot zijn recht en er wordt zeer goed gebruik gemaakt van lichteffecten. Hierdoor komt de emotie van een nummer nog beter naar voren. De hele zaal wordt gegrepen door de afwisselend snelle en langzame nummers. Het orkest zelf overigens ook, want driekwartier na de officiële eindtijd staan ze nog te spelen. Tot grote tevredenheid van het publiek.