Het meisje in de trein

is als een bom gevallen in de Verenigde Staten en in Engeland. Over de hele wereld is het momenteel een daverend succes. Het boek heeft alle verkooprecords verbroken, staat in de top van de bestsellerlijsten en de filmrechten zijn verkocht aan DreamWorks. Het is dan ook moeilijk te geloven dat

Het meisje in de trein

Paula Hawkins’ debuut is. In Nederland is het boek ook niet weg te denken uit de boekenwinkels. Toch kunnen hypes vaak misleidend zijn, dus ik ging op mijn hoede – maar stiekem toch met hoge verwachtingen – het boek in.

Allereerst is in dit boek niemand te vertrouwen. Het verhaal wordt namelijk verteld door de ogen van drie vrouwen (Rachel, Anna en Megan), die door verschillende factoren onbetrouwbare vertellers zijn.

In het begin van een boek wordt een herkenbare situatie geschetst: iemand zit in een trein en kijkt naar buiten. Deze persoon neemt elke dag dezelfde trein en passeert elke dag dezelfde huizen. Dit is het geval bij Rachel, die niet alleen naar de huizen en de mensen kijkt, maar ook fantaseert over hun leven. Ze zoekt elke dag specifiek naar ‘’Jess en Jason’’, een jong koppel die ze vaak in hun tuin ziet staan als de trein voor een rood stoplicht staat.

Op een ochtend ziet ze echter iets wat totaal niet in het gelukkige leven van ‘’Jess en Jason’’ past. Rachel is nieuwsgierig en gaat op onderzoek uit, waardoor ze in hun leven getrokken wordt en beseft dat haar eigen perfecte fantasiebeeld van het koppel totaal niet overeenkomt met de werkelijkheid.

De hype rondom

Het meisje in de trein

is niet onverdiend: het boek is echt heel erg spannend. Het heeft de kenmerken van een typische psychologische thriller, maar de eigenzinnige karakters en de vertelling door de ogen van meerdere personages geeft het boek iets extra’s. De verhaallijnen spelen op verschillende momenten af en komen uiteindelijk samen, wat opbouwt tot een spectaculaire en spannende conclusie. Nogmaals, niemand is te vertrouwen. Zelfs bij de agenten heb je een gevoel van ongemak.

Tijdens de continue keten van gebeurtenissen is het erg moeilijk om een band met de personages op te bouwen en dat lijkt precies de bedoeling van de schrijfster. De personages zijn erg realistisch beschreven en hebben elk hun eigen gebreken. Elke lezer zal zich wel kunnen identificeren met de problemen en worstelingen van één van de personages. Door al hun gebreken kan iedereen de dader wel zijn! Zelf kwam ik er wel al snel achter wie de dader was, maar dat maakte de pret niet minder, gezien elke bladzijde mij liet twijfelen over deze keuze.

Laat je niet afschrikken door de hype rondom

Het meisje in de trein

. Ditmaal is het een verdiende hype en is het zeker de moeite waard om in het boek te duiken. Door de vlotte schrijfwijze en het spannende plot is Het meisje in de trein nauwelijks weg te leggen. Een boek waar thriller- en niet-thrillerfans zeker van zullen kunnen genieten.

Deze recensie is geschreven door Christina Eecen, 19 jaar en studente Geneeskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Het meisje in de trein / Paula Hawkins / vertaling door Miebeth van Horn / A. W. Bruna Uitgevers / 2015 / 357 pagina’s / ISBN 9789400503885