January 17, 2018


Twee is meer dan één


Nicholas Sparks

neemt de lezer in Wij twee mee naar de emotionele vertelling van de jonge Russell. Hij wordt eerder dan verwacht vader van de prachtige London en vanaf dat moment staat zijn leven op zijn kop. Achteraf vertelt hij het verhaal aan de lezer. Wij twee is het prachtige resultaat dat eenieder breekt op emotioneel gebied.

Russell en Vivian hebben hun hele leven op orde wanneer Vivian zwanger wordt. Hoewel Russell heel blij is, is hij tegelijkertijd onzeker: is een kind wel het goed binnen hun relatie? Wanneer London geboren wordt, stopt Vivian met werken. Ze wil zich volledig richten op de zorg van hun dochter en Russell zal zorgen voor de broodvoorziening. In eerste instantie lijkt dit de perfecte oplossing. Schijn bedriegt echter wanneer Vivian steeds meer afstand neemt van haar man. Russell moet met lede ogen aanzien hoe Vivian hem gebruikt, hoe ze zijn geld gebruikt en hoe ze steeds vreemdere eisen gaat stellen. Langzaam maar zeker stevent Russells toekomst af op iets wat hij helemaal niet wil en ook niet heeft voorzien.

De plotontwikkeling in Wij twee is niet geheel bijzonder. Het verhaal van Vivian en Russell kennen we, evenals de manier waarop hun levensloop vorm gaat krijgen. Diverse gebeurtenissen hebben een clichématig verloop en maken het verhaal ietwat voorspelbaar.

Toch is Wij twee allesbehalve saai. Sparks maakt de juiste keuze door het leven door de ogen van Russell te beschrijven en daarbij te kiezen voor een allesbehalve macho-man. Russell heeft gevoelens, is zachtaardig en enorm lief. Vanaf de eerste bladzijde verovert hij de harten van de lezers en kan hij op support rekenen. Vrij direct vormt Vivian het tegenovergestelde. Ze is een kille bitch die niet lijkt te geven om haar familie en louter gaat voor haar eigen geluk. Sparks schenkt veel aandacht aan de gedachtegangen van zijn protagonist en maakt van Russell een analyserend man: ‘Hoe weet een mens eigenlijk echt of een ander de ware is?’ De gekozen stijl, waarbij Russell zijn verhaal als een soort memoires vertelt, en de prachtig weergeven dialogen werken daarbij versterkend. Hartverscheurende passages emotioneren de lezer: ‘‘Ze heeft al gegeten,’ zei ik, en ik bedacht dat het enige wat ik echt wilde, was dat mijn vrouw het net zo had gemist om met mij te praten als ik om met haar te praten.’

Elk hoofdstuk start Russell met een herinnering aan zijn leven voor London er was. Hij beschrijft hoe zijn zus haar vriendin ontmoette, hoe hij zijn eerste liefde ontmoette en hoe hij Vivian uiteindelijk leerde kennen. Op die manier schenkt hij de lezer een extra kijkje in zijn levensloop en brengt hij de lezer dichterbij de familie. Hoewel de problemen die daar spelen misschien wat te veel van het goede zijn, en de hoeveelheid drama in het verhaal opbrengen naar een hoog level, zorgt het mede voor een emotioneel aantrekkelijk verhaal. Wij twee dreigt op verschillende plaatsen uit te monden in een boek waarbij je de tissues niet te ver weg moet leggen.

Met een epiloog, dat volgt op een emotioneel zeer sterk slotakkoord, beantwoordt alle vragen die de lezer had en doorbreekt alle droomideeën. Helaas. Wij twee is een roman waarbij menig lezer weg zal dromen, zal zwijmelen en bij vlagen elke nekhaar rechtovereind heeft staan. Sparks toont zich meester in het weergeven van de gevoelens van de niet-macho-man.

Wij twee / Nicholas Sparks / Vertaald door Mieke Groot en Sander Brink / Uitgeverij Meulenhoff Boekerij, Amsterdam / 543 blz. / ISBN: 9789022580615