July 5, 2016
Anno 1693 knetteren de musketten, bulderen de kanonnen en storten duizenden soldaten zich op elkaar.
Het verleden is niet dood, het is zelfs niet voorbij. Vlak na het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw maakt de technologie een enorme sprong voorwaarts. Een groep reist naar 17
e
-eeuws Vlaanderen aan de vooravond van de grootste en bloedigste veldslag van de eeuw: de slag bij Neerwinden.
Meteen na hun aankomst krijgen rovers hen in het vizier, zijn ze getuige van een grootscheepse heksenvervolging en maken ze vanop de eerste rij kennis met het bloeddorstige leger van de Franse koning Lodewijk XIV. 17
e
-eeuws Vlaanderen lijkt donkerder en gevaarlijker dan ooit gedacht. Toch zoekt de liefde door de eeuwen heen een weg om te bloeien.
In 2014 debuteerde Bruno Buteneers met
Weerklank
, een verhaal over het prille begin van de Eerste Wereldoorlog. Met
De Roofkunstenaar
neemt hij de draad een paar honderd jaar daarvoor op, namelijk aan het einde van de zeventiende eeuw. Ook hier wordt de historische verhaallijn doorweven met een staaltje technologie, maar de auteur gaat in
De Roofkunstenaar
nog een stapje verder. Door middel van een tijdreismachine leven we als lezer samen met de personages in twee totaal verschillende werelden: de wereld van zeventiende-eeuws Vlaanderen en het technologisch hoogtepunt in eerste decennium van de eenentwintigste eeuw.
Achteraan in het boek bevindt zich een CD met muziek die gecomponeerd werd door Paul Pans. De CD bevat een aantal ingesproken fragmenten die worden afgewisseld met gecomponeerde muziekstukken. Deze stukken leveren een verdienstelijke bijdrage aan de sfeerschepping en maken het voor de lezer eenvoudig om bij de fragmenten in het boek de juiste sfeer aan te voelen. De gesproken fragmenten vind ik van mindere waarde omdat ze relatief kort zijn en me eigenlijk vertellen wat ik, zij het in iets andere woorden, zelf kan lezen in het boek.
De cover licht meteen een tipje van de sluier op als het gaat over de sfeer die het verhaal beheerst: die duisternis en dat mysterieuze, geheimzinnige dat van de cover uitgaat, blijft de auteur het hele verhaal lang vasthouden. Daar komt bij dat dit voor mij het meest unieke en originele boek is dat ik dit jaar las. Het idee om met een tijdmachine terug te reizen naar het verleden, klinkt erg aanlokkelijk, maar blijkt anders uit te vallen dan iedereen had verwacht.
De personages zijn elk op hun eigen manier erg boeiend en interessant om te volgen. Ze zijn realistisch, passen in hun tijdsperiode en hun verschillende karakters zorgen voor de nodige akkefietjes en discussies. Maar in het begin overvallen ze de lezer een beetje; ik moest me enorm concentreren op de gebruikte namen en had moeite om ze uit elkaar te houden. We volgen het verhaal ook vanuit verschillende standpunten en dat in combinatie met de hoop personages, zorgde voor verwarring. Helaas ondermijnt dit soms ook de sfeer en wordt de spanning doorbroken doordat ik totaal niet meer weet wie wie is, of wat hij of zij net gedaan heeft. Desondanks bleef het verhaal me wel prikkelen en doordat je als lezer slechts met mondjesmaat meer uitleg krijgt en meer te weten komt over de bedoelingen van het tijdreizen, bleef ik nieuwsgierig naar de afloop van het verhaal.
Bruno Buteneers neemt je met
De Roofkunstenaar
naar het gevaarlijke Vlaanderen van de zeventiende eeuw. Met dit originele verhaal en de bijbehorende tracks op CD wordt je meegezogen in een spannende, historische thriller met een sci-fi strikje omheen. Ik kijk uit naar boek drie!
De Roofkunstenaar / Bruno Buteneers / Dunfy / 2016 / 315 blz. / ISBN 9789090296159