Amir, Wytske en Isaiah. Alle drie zijn ze bekend in de snel veranderende en ontwikkelende wereld van hiphopmuziek en groeiende streamingsdiensten. Amir is rapper, Isaiah is A&R manager (artist & repertoire) bij platenlabel Cosmos en Wytske is een zeer invloedrijke playlist editor bij Lyssna, een grote streamingdienst.
Alle drie hebben ze op een bepaalde manier te maken met macht, grote belangen en geld. Alle drie winnaars. Tot het moment dat ze zichzelf lijken te verliezen.
Auxiety
is een boek dat ik nog niet eerder had gezien, ook niet qua onderwerp. Door dit boek krijgt de lezer een unieke inkijk in de wereld van hiphopmuziek en streamingsdiensten. Als (zeer minimale) Spotify gebruiker had ik nog nooit stilgestaan bij de wereld hierachter. Noem mij ouderwets, maar cd’s zijn bij mij nog in de mode waardoor Spotify maar zelden aan staat en ik mij daar niet in verdiep. Nog interessanter dus om te lezen hoe het werk van Wytske en Isaiah is en hoeveel tijd het vergt, maar ook hoe Amir deze wereld ervaart.
Door de wisselende perspectieven en de vlotte schrijfstijl van Heuvelings, leest het boek vlot. Door de gebruikte
slang
moest ik even inkomen. Het is minder aan mij besteed, omdat ik mij niet in deze werelden begeef. De hoeveelheid woorden kon ik niet altijd bijhouden om op te zoeken, maar de context is duidelijk. De tip voorin het boek om het Smibanese woordenboek te raadplegen zou ik als lezer zeker ter harte nemen. Tenzij je er in thuis bent natuurlijk.
Je kunt iets vinden van het gebruik van
slang,
in dit geval vind ik dat het iets toevoegt aan de personages en deze wereld. Iets anders origineels en vooral passends is de
Auxiety playlist
op Spotify waarin o.a. twee originele nummers staan uit het boek.
In het begin las het vlot, maar halverwege miste ik iets in het verhaal. Het voelde alsof nergens naartoe gewerkt werd en het verhaal hetzelfde was. Soms veel informatie die niet altijd passend aanvoelde in de korte hoofdstukken, maar wel weer paste bij Wytske als personage. Het einde is gewaagd. Origineel, maar voor mij net iets over de top.
In het verhaal komt een mooie boodschap naar voren: status, macht, geld, goede cijfers zeggen niet alles. Het is belangrijk in deze wereld, maar hoe belangrijk is het eigenlijk? Hoe bepalend is het werk van een playlist editor voor een rapper als Amir en wat als het niet loopt zoals je zou willen?
Het werk van iemand ‘beoordelen’ blijft soms lastig. Het was interessant om te lezen, omdat ik deze wereld nauwelijks tot niet ken. Het is niet mijn wereld waardoor het voor mij niet herkenbaar was en dus minder prettig las. Toch begrijp ik de nominatie voor de prijs Beste Boek voor Jongeren heel goed. Het is origineel, leest vlot en bevat taal en onderwerpen die voor veel jongeren/jongvolwassenen herkenbaar kan/zal zijn. Of beter gezegd in de taal van het boek: dit was
dope
.
Benieuwd naar wat Dieuwertje Heuvelings zelf te vertellen heeft over haar boek? Klik dan
voor het interview.
Auxiety / Dieuwertje Heuvelings / Uitgeverij Das Mag / 264 blz. / 9789493 168428
In 2021 zijn een aantal redactieleden de uitdaging weer aangegaan om alle tien genomineerde boeken van de prijs voor Beste Boek voor Jongeren te lezen voordat de Boekenweek van Jongeren begint. Van elke nominatie wordt een (duo/trio)recensie gepubliceerd en na het lezen wordt een tweede voorspelling van winnaars in beide categorieën gemaakt.
Irene:
Als kind was ik een echte boekenwurm, ik las alles wat los en vast zat. Inmiddels ben ik al vele boeken verder en dat hoeft voor mij niet per sé in bed of stoel, zolang ik maar kan lezen is staand, op een trapje of naast de stoel niet erg. Ook is het een gewoonte geworden om met een boek de deur uit te gaan: romans, thrillers, feelgood of YA, ik lees het graag.