Hybride

Lekker hip woord, hybride. Wanneer je dat woord gebruikt weet je zeker dat je erbij hoort. Waarbij dan? Maakt niet uit! Want iedereen gebruikt dat woord tegenwoordig toch? Alle tv-kijkers, filmkijkers en programmamakers over waar ze welke films of docu’s bekijken. Alle scholieren en docenten, die in deze coronatijden online én offline lessen volgen of geven. Alle liefhebbers die verhalen lezen en deze via papieren boeken en e-books op verschillende manieren ontvangen.

Papier

Ik lees eigenlijk alleen van papier. Héél soms krijg ik een voorpublicatie of een manuscript toegestuurd dat ik digitaal lees. Maar mijn voorkeur heeft echt Het Papieren Boek. Lekker heen en weer kunnen bladeren, geeltje plakken, aantekening in de kantlijn…En tóch ben ik een hybride lezer! De Nederlandse lezers van deze blog zullen misschien wel de website lezenvoordelijst.nl kennen. (Ik gebruik die website nogal eens beroepsmatig, vandaar deze  verwijzing.)  Op die website vind je o.a. een zestal verschillende lezersprofielen. Die zes profielen variëren van ‘belevend’ en ‘herkennend lezen’, via ‘reflecterend’ en’ interpreterend lezen’ tot en met ‘letterkundig’ en ‘academisch lezen’. Ik denk dat heel veel mensen, die enigszins regelmatig lezen al snel in de middelste twee categorieën vallen. De meeste bezoekers van De Leesfabriek zullen dit vast wel herkennen.

Focus

Ik heb altijd een boek bij me, altijd! En ik lees op alle mogelijk manieren. Op vakantie, op het strand lees ik natuurlijk Maar dan wel echt op een andere manier, met een andere focus, dan wanneer ik aan mijn bureau zit en een notitieblokje vol kalk met al dan niet slimme opmerkingen. Op mijn handdoekje op het strand of in de hangmat thuis val ik –bij gebrek aan focus- dan ook gemakkelijk in slaap terwijl ik een thriller of een romcom o.i.d. lees. Gelukkig is dat dan ook het soort verhalen waarvan je snel de draad weer oppikt. Deze boeken, maar historische romans net zo goed, lees ik bv. ook wanneer ik met een half oog een sportprogramma of een docu op tv kijk.

Opletten!

Young Adults en literaire debuten lees ik wel  weer met méér aandacht, ook die lees ik graag op het strand of in de hangmat maar meestal wel oplettender; noem het ‘reflecterend of zelfs ‘interpreterend’, want wie weet kan ik dit boek wel voor m’n werk gebruiken. Een geeltje erin plakken of een snelle aantekening in de kantlijn is dan meestal voldoende.  En als je dan je ogen dichtdoet kun je nog steeds pretenderen te reflecteren of te interpreteren. Soms heb ik in zo’n geval een boek in mijn handen dat ik moet beoordelen voor een literaire prijs. Dan let je natuurlijk meer op, plak je méér geeltjes en noteer je méér in de kantlijn dan wanneer je niet bij voorbaat leest met een speciaal doel.

Serious business

Anders wordt het wanneer ik aan mijn bureau ga zitten. Dan ga ik ook dingen opzoeken op het internet of in andere boeken van diezelfde auteur. En heel soms iets in een letterkundig naslagwerk. Je raadt het al: dan wordt het echt ‘letterkundig lezen’. Ook dat doe ik graag, al val ik er dan niet bij in slaap. Niet alleen door de lichaamshouding, maar vooral door de focus. Dan lees ik, of herlees ik met méér dan een geeltje of een losse aantekening en laat ik me niet afleiden door radio, tv of gezelligheid. Meestal schrijf ik op zo’n moment ook een blog of een recensie. Een laatste stap is ‘academisch lezen’. Maar aangezien ik geen wetenschappelijke artikelen schrijf is dat voor mij eigenlijk niet het geval. Al lees ik natuurlijk wel graag een goed artikel of bekijk ik een onderzoeksrapport. Maar dat is dan wel iets anders dan echt ’academisch lezen’.

Al met al vind ik mezelf dus wel een hybride lezer. Lekker hip? Ach, who cares?


John

: Ik lees….. eigenlijk altijd. Nadat ik het leesvirus eenmaal ontdekte is het nooit meer overgegaan. Het is altijd mijn droom geweest om alle kinderen en jongeren datzelfde te laten ervaren. Binnen de redactie van De Leesfabriek werk ik vooral op de achtergrond want het platform is er voor jongeren en door jongeren.