‘Mooi maar niet nieuw; zelfs niet voor een niet-Brownlezer.’ Die zin past wellicht het beste bij
Oorsprong
van Dan Brown. Na succesvol te zijn geweest met onder andere
De Da Vinci Code
of
Het Verloren Symbool
probeert Brown de wereld opnieuw te overtuigen van zijn kracht. Mysterie, symboliek, het geloof en criminaliteit komen opnieuw samen in
Oorsprong
. Vinden ze wederom hun kracht?
‘We bevinden ons op een keerpunt in de geschiedenis; op een cruciale, controversiële overgang van verleden naar toekomst.’ Net als in eerdere boeken van Brown ligt het perspectief in het verhaal bij Robert Langdon. De hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek is uitgenodigd voor een bezoek aan het Guggenheimmuseum in Spanje. Daar zal zijn oud-student Edmond Kirsch een bijzondere mededeling doen. Robert komt binnen en krijgt een headset waarmee hij contact heeft met de virtuele Winstond. Die leidt hem door het museum om hem daarna naar de ruimte te brengen waar Edmond zijn onthulling zal doen.
Wanneer Robert aankomt bij die ruimte, ziet hij bewaking van de koninklijke familie staan. Het blijkt dat Ambra, de verloofde van de prins, aanwezig is. Samen met honderden andere aanwezigen en miljoenen internetkijkers ondergaat hij lijdzaam wat de plannen van Edmond zijn. Maar nog voor Edmond kan vertellen wat hij wilde vertellen, wordt hij vermoord. Ambra en Robert worden samen in veiligheid gebracht, maar staan vervolgens voor een raadsel. Wie is de man die het op Edmond had gemunt? Wat zou zijn onthulling zijn geweest? Een nieuw Langdonavontuur in de wereld van de symboliek start.
In alles sluit
Oorsprong
aan bij eerdere delen van Brown. En waarom ook niet? De formule van de bijzondere schrijver was eerder succesvol, dus zou nu ook weer garant kunnen staan voor een prachtig en bijzonder verhaal. In zekere mate is dit ook werkelijk het geval. Net als bij andere boeken neemt Brown de lezer mee in de wonderlijke wereld van de symboliek en maakt hij hem mede-eigenaar van het verloop van het verhaal. Samen met Robert ga je op zoek naar de betekenis van figuren, zinnen en tekeningen en samen met hem ga je op zoek naar de oplossing. Zo ontstaat wederom een spannend verhaal.
Door de toevoeging van andere perspectieven weet de lezer alleen meer dan Langdon en Ambra. Brown voegt passages toe vanuit belangrijke religieuze leiders en de moordenaar om te laten zien wat er achter de schermen draait. Dat maakt het verhaal intrigerend. Brown creëert voor zichzelf ruimte open plekken en
cliffhangers
aan te brengen en doet dit dan ook geregeld. Het maakt
Oorsprong
tot een aantrekkelijk boek dat op geen enkele wijze dreigt te gaan kabbelen.
Toch bevredigt
Oorsprong
niet meer zoals eerdere delen. Als lezer heb je direct het idee eerder met dit bijltje gehakt te hebben. Brown hanteert te veel elementen uit zijn eerdere boeken om dit boek vernieuwend te laten zijn. Net als in eerdere verhalen speelt het geloof een ultra belangrijke rol, komen symbolen met hun betekenissen naar voren en lijken gebouwen van onschatbare waarde. Hoewel de elementen anders zijn dan in andere verhalen, en zeker zorgen voor diepgang in het verhaal, is het concept niet meer nieuw; je kent dit verloop al. En dat is jammer. Het veroorzaakt een soort leestrek die niet gestild kan worden en die, ondanks het goed opgezette verhaal, over dreigt te gaan in leeshonger.
Dan Brown/Oorsprong/ vertaling door Erica Feberwee en Yolande Ligterink/Uitgeverij Luitingh-Sijthoff/538 blz./ISBN: 9789024576791