Notities voor een beter leven
is de debuutroman van de Oekraïense zangeres en schrijfster Alina Simone. Op de omslag wordt het boek vergeleken met Bridget Jones, maar of het de verwachtingen die daaruit voortkomen wel waar kan maken…
In de roman volgen we Anna Krestler, een dertiger met ‘een paar pondjes meer’ die recentelijk haar baan is kwijtgeraakt bij een advocatenkantoor. Samen met haar goede vriendin en ‘levenscoach’ Leslie is ze op zoek naar een nieuw doel in haar leven. In een opwelling besluit ze zich te gaan wijden aan de kunst: films. Met het weinige geld wat ze nog heeft, koopt ze een camera en via Craigslist zoekt ze contact met regisseurs. Zo ontmoet ze Taj, die haar aanneemt als assistente. Anna voelt zich onmiddellijk beter: ze is onderdeel van iets belangrijks. Samen met en door Taj komt ze in de meest bizarre situaties en op heel vreemde plekken, terecht. Hun werkrelatie verandert langzaam in een romantische relatie, maar twijfel knaagt aan Anna. Is Taj wel echt zo gek op haar als zij op hem? Uiteindelijk worden Anna’s twijfels bevestigd – Taj maakt op moderne wijze misbruik van haar.
De roman wordt door de uitgeverij “een hedendaagse Bridget Jones” genoemd en het is ook moeilijk om de overeenkomsten niet te zien. De hoofdpersoon is een vrouw van middelbare leeftijd die worstelt met haar gewicht en de liefde van haar leven nog niet heeft gevonden. Net als Bridget Jones zoekt Anna haar toevlucht in de media – Bridget in tv, Anna in films en het internet. Maar
Notities voor een beter leven
zou wel het melancholieke zusje van Bridget Jones moeten worden genoemd. Waar die laatste namelijk een vrolijke, luchtige noot bevat en de lezer beloont met een ‘happy end’, blijft Simone’s roman hangen in een soort treurigheid. De locaties waar de hoofdpersoon komt, van een bijna verlaten kermis tot een hyper modern designer hotel, voelen triest en grauw, zonder enige vorm van warmte. De setting versterkt het negatieve gevoel wat aan Anna kleeft; ze twijfelt continu aan zichzelf, sluit zich af van diepgaand sociaal contact met vrienden en familie, en haar gedachten over haar leven en de mensen erin zijn vooral negatief van aard.
Anna lijkt ook wel stil te staan in het boek. Aan het begin van het verhaal is ze op zoek naar haar ‘levensdroom’ en hipt ze van idee naar idee op dit gebied – van een studie criminologie, naar een boek schrijven over laatbloeiers, naar films maken – en probeert ze wat te doen aan haar overgewicht en internetverslaving. Aan het einde van het verhaal is de situatie niet veranderd, laat staan verbeterd. Anna draait rondjes om haar eigen leven, in tegenstelling tot de karakters die haar omringen. Haar huisgenote Brie, bijvoorbeeld, begint het boek als een stagiaire met een ondefinieerbare relatie, maar eindigt als aanstaande moeder met een vaste baan.
Het resultaat is dat het als lezer lastig is om je echt in te leven in Anna. Ze lijkt door alle negativiteit en gebrek aan ontwikkeling soms nauwelijks menselijk. Na de belofte van een modernere Bridget Jones stelt
Notities voor een beter leven
een beetje teleur. Is deze roman dan toch nog de moeite waard om te lezen? Misschien… Als je gek bent op boeken met een psychologisch randje en een ‘happy end’ niet erg belangrijk vindt, dan heeft dit boek wel iets voor je – je kunt je verliezen in het zwarte gat dat Anna’s leven heet om je daarna weer stukken beter te voelen over je eigen leven.
Deze recensie is geschreven door Tina Bruinsma. Zij studeerde in 2012 af aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij volgde daar de opleiding Engelse Taal en Cultuur.
Notities voor een beter leven (2014) / Alina Simone / vertaling Elise Kuip / Ambo|Anthos Uitgevers / 270 pag. / ISBN 9789047203728