Ik besloot
Thirteen reasons why
van Jay Asher te lezen als een tussendoortje. Even een break van de fantasy met de geweldige en mysterieuze werelden. Ik las het in het weekend toen ik me aan het voorbereiden was op m’n mondelingen. Misschien had ik dat beter niet kunnen doen, want ik zat aan het boek gekluisterd. Na het lezen van de eerste 50 pagina’s dacht ik: ‘Dit meisje is gek, waarom zou je zoiets doen en dan zoiets achterlaten?’ Ook begreep ik niet waarom de hoofdpersoon zo zou reageren; waarom zou hij schreeuwen en huilen en overgeven? Omdat het persoonlijk is: hij kende haar en de andere mensen, en ik zou me nooit volledig in hem in kunnen leven.
Thirteen reasons why
gaat over de zelfmoord van Hannah Baker, en daar had ze 13 redenen voor. Ze wist dat ze zelfmoord zou plegen en daarom heeft ze die 13 redenen op tape opgenomen. Ouderwetse tape, alleen af te spelen op een cassetterecorder. Deze tapes stuurt ze rond naar de 13 personen die haar 13 redenen waren geweest. En als die ze niet zouden beluisteren, zou een tweede paar naar buiten gebracht worden en zou iedereen haar redenen weten. Clay Jensen is nummer 9, doodsbang beluistert hij de tapes, maar wat heeft hij haar ooit aangedaan? Is zijn verhaal aanwezig op de tapes omdat het één van de redenen was, of betrekt Hannah hem erbij om haar uitleg duidelijker te maken terwijl Clay zichzelf afvraagt wat hij gedaan zou kunnen hebben.
Het verhaal wordt verteld vanuit een op het eerste gezicht ingewikkeld lijkend perspectief. Hannah’s verhaal en Clay’s reactie en gedachtes worden niet om en om verteld in verschillende hoofdstukken. Iedere reden heeft een eigen hoofdstuk en in dat hoofdstuk hoor je Hannah’s verhaal en daar tussendoor Clay’s gedachtes. In het begin kan het verwarrend zijn om onderscheid te maken tussen Clay’s gedachtes en Hannah’s schuingedrukte verhaal, maar verder in het verhaal merk je dat deze manier van perspectiefgebruik juist heel goed werkt voor het vertellen van het verhaal.
Zoals ik al zei waren mijn eerste gedachtes over dit boek dat het raar was en dat Hannah toch wel een beetje een gek meisje is. Haar motivatie voor het plegen van zelfmoord zou blijken uit de redenen, maar de helft van de redenen waren niet echt ‘redenen’. Niet iedereen zal aardig tegen je zijn en je als een gelijke behandelen. Vrienden verlaten je na een tijdje en iedereen krijgt wel eens te maken met roddels. Aanranding en slaapkamerfoto’s daarentegen zijn niet echt ‘gewoon’. Het verhaal wordt verteld door Clay en zijn onwetendheid over zijn aandeel en zijn shock over de daden van anderen zorgen ervoor dat je echt in het verhaal zit. Je wilt de volgende reden, de volgende dader weten en uiteindelijk wil je weten hoe Clay gaat reageren als zijn naam opeens opduikt voorafgaand door ‘Romeo, oh Romeo. Wherefore art thou, Romeo? Good question, Juliet. And I wish I knew the answer’.
Deze recensie is geschreven door Nicky Boesen, 18 jaar, scholier van het Blaise Pascal College te Zaandam.
Thirteen reasons why / Jay Asher / Razorbill, an imprint of Penguin Group (USA) / 288 pag. / ISBN: 9781595141880
In Nederland is dit boek in 2010 uitgegeven door Lemniscaat met een vertaling van Lydia Meeder met ISBN 9789047703266.