Familie voor alles

Michael Berg start

Broertje

met een uiterst herkenbaar en actueel probleem: een groepje vluchtelingen probeert vanuit Aleppo de overtocht te maken naar Europa om daar vervolgens een veilig plek te krijgen. Echter, de boot is te klein, blijkt lek en mist brandstof. Amin verliest zijn broertje Mustafa en moet alleen verder.

Na deze bekende situatieschets verlaat Berg Amin. Hij laat de lezer kennismaken met zijn eigenlijke hoofdrolspeler: Lotte. De Nederlandse cabaretier staat aan de vooravond van haar nieuwe solovoorstelling wanneer ze hoort dat haar vader, Frans Oudekerke, en zijn nieuwe vrouw dood aangetroffen zijn in hun huis in Frankrijk. Felix, Lottes broertje, zit vast voor de moorden. Ervan overtuigd dat haar autistische broertje de dader niet kan zijn, vertrekt Lotte naar Frankrijk. Daar zal ze de onschuld van haar broertje bewijzen aan Fillon en zijn collega’s. Langzaam ontstaat een web vol leugens, opengebroken geheimen en bizarre complotten.

In eerste instantie lijkt Berg de klassieke thrillerelementen in de armen genomen te hebben om zijn eigen thriller vorm te geven. Daarmee verliest het boek alle originaliteit. Hoofdpersonage één is, ook al is ze nog niet net de journaliste die altijd opgedragen wordt, een eigenwijze vrouw die haar neus graag in de zaken steekt. Hoofdpersonage twee is de oudere rechercheur die zijn privéleven duidelijk laat versloffen, maar tegelijkertijd niet geheel gelukkig is in zijn huidige situatie. De dader lijkt meer een weerloos slachtoffer dan een gruwelijke crimineel, ondanks het feit dat de daad gruwelijker dan gruwelijk was.

Gelukkig laat Berg dit echter al snel een beetje los en creëert hij toch een meeslepend verhaal, doorspekt met cliffhangers. Het verhaal, rijk aan goed beschreven dialogen, neemt de lezer mee in zoektocht naar de moordenaar en diverse sterk getypeerde personages intrigeren. Lotte is in alles eigenwijs en soms zeer egoïstisch. Het zijn juist díe trekjes die haar anders maken dan normale personages.

Sterk daarbij zijn daarbij de breuken in het verhaal. Elke keer wanneer er een dag om is, breekt Berg het verhaal van Lotte, Fillon en Felix open om iets over Amin te vertellen. Deze vluchteling is hard, moordt erop los en is bovenal lastig te doorgronden. Als lezer bouw je, ondanks zijn daden, sympathie voor de jongen op. Je kunt niet meer doen dan toezien hoe hij zijn eigen ondergang tegemoet gaat.

Bovendien worden de verhalen van Fillon en Lotte afgewisseld met cursieve stukken, waarin de autistische Felix aan het woord komt. Berg weet als geen ander hoe hij Felix een stem moet geven. Zijn passages emotioneren en wekken interesse. De jongen lijkt compleet in zijn eigen wereld te leven.

Hoewel Broertje in eerste instantie veel van Daglicht van Marion Pauw heeft, krijgt het naarmate het verhaal vordert toch een eigen stem. Berg combineert een intrigerend moordenaarsverhaal met een afschuwelijke actualiteit: de vluchtelingen uit Aleppo. Toch blijft het boek in alles aandoen als een thriller. Berg gebruikt bizarre wending op bizarre wending, geeft journalisten en Lotte bijzonder veel macht en maakt veelvuldig gebruik van het toeval om zijn verhaal spannend te maken.

Veel maakt dit echter niet uit. Juist de greep naar de actualiteit lijkt een gouden greep. In dat opzicht is Bergs verhaal vernieuwend, aantrekkelijk en tot het einde boeiend.

Broertje / Michael Berg / Uitgeverij The House of Books, Amsterdam / 508 blz. / ISBN: 9789044351101