Het eerste wat me opviel aan Ragdoll was de bijzondere vormgeving van het boek. Wanneer het boek rechtop staat lopen er horizontale bloedrode lijnen over de geribbelde rug. Nadat ik de uiterlijke verschijning voldoende bewonderd had las ik de achterkant. Zes slachtoffers, in stukken gezaagd en op gruwelijke wijze aan elkaar genaaid om één geheel te vormen. De verschrikkingen houden hiermee echter niet op. Zes namen staan nog op zijn lijst en de politie heeft steeds slechts enkele dagen om een manier te vinden om de moorden te voorkomen… De rillingen liepen over mijn rug toen ik de achterkant van Ragdoll las. Ik lees niet vaak thrillers maar Ragdoll maakte zo’n indruk op me dat ik het wel moest lezen en gelukkig werd ik niet teleurgesteld.
Rechercheur William Fawkes heeft naar aanleiding van een zeer uit de hand gelopen rechtszaak (hij probeerde de aanklaagde tot moes te slaan) een jaar moeten doorbrengen in het St. Ann’s ziekenhuis. Desondanks wordt hij naar verloop van tijd ontslagen uit het ziekenhuis en ingezet voor de zaak die al snel bekend komt te staan als de Lappenpopmoorden. Samen met zijn collega’s Baxter en Edmunds, maar ook anderen als Finlay en Simmons begint hij een race tegen de klok om de slachtoffers op de lijst voor een afschuwelijke dood te behoeden. De zaak loopt echter alles behalve vloeiend en naarmate het verhaal vordert komen de rechercheurs er achter dat de zaak veel dieper gaat dan ze op het eerste gezicht hadden gedacht. Er moet een verband zijn tussen de gebeurtenissen die tot Fawkes’ opname in het ziekenhuis leidden en de huidige moorden, maar wat?
Ragdoll telt zo’n 400 pagina’s, maar blijft van begin tot eind ontzettend spannend. Cole past verschillende technieken toe om het spanningsniveau zo hoog mogelijk op te voeren. Naast de lugubere creatie van de moordenaar die (kan ik je vertellen) bijzonder goed inspeelt op de fantasie van de lezer, zijn de hoofdstukken aangeduid met een datum en tijd. Hierdoor voelt het geheel aan als een tikkende tijdbom, namelijk totdat het volgende slachtoffer ten prooi zal vallen aan de meedogenloze moordenaar. Ook speelt Cole met gebeurtenissen uit het verleden en het heden die op de één of andere manier met elkaar verbonden zijn.
Ik vond Ragdoll uitermate interessant omdat vele aspecten van het rechercheurleven worden belicht: de lange werkdagen waarin tot in de late uurtjes oude dossiers worden doorgespit of eindeloze lijsten met namen van mogelijke verdachten worden afgegaan, de chemie binnen het team en de hiërarchie op het bureau die zowel tot vertederende als tot geladen momenten kunnen leiden, om maar een paar voorbeelden te noemen. Wat ik echter opmerkelijk vond aan Ragdoll was de manier waarop Cole de rol van de media heeft verwerkt in de zoektocht naar de Lappenpopmoordenaar. De op sensatiebeluste journalisten en cameramensen zijn tot alles bereid om als eerste een verslag te kunnen uitbrengen van de nieuwste ontwikkelingen in de zaak. Dat ze hier andere mensen mee in gevaar brengen, de politie enorm mee in de weg zitten of zelfs de loslopende moordenaar mee helpen maakt ze niks uit. Alles voor het geld en de hoogste kijkcijfers.
Over het algemeen ben ik dus razend enthousiast over Ragdoll, maar nadat ik het had uitgelezen zaten me toch een paar dingen dwars. Wat ik jammer vond was dat ik aan het eind niet het gevoel had dat ik volledig inzicht had verkregen in de zaak. Ik bleef achter met een aantal vragen over gebeurtenissen die naar mijn idee onverklaard of onvoldoende toegelicht bleven. Naar mijn mening heeft Cole dus een paar steken laten liggen (vergeef me mijn woordkeuze) qua diepgang van het verhaal, maar gelukkig maakte de gegarandeerd onverwachte
mindblowing
plottwist aan het eind een hoop goed. Ragdoll is een spannende thriller met bloedstollende scènes, fascinerende en soms bewonderenswaardige personages gecombineerd met een (onverwachte) hoeveelheid humor in een kunstzinnig jasje. Zeker een aanrader!
Deze recensie is geschreven door Christa Laurens, 18 jaar, eerstejaars studente Wijsbegeerte, Universiteit Leiden
Ragdoll/Daniel Cole/vertaling Roelof Posthuma/Uitgeverij Luitingh-Sijthoff/2017/399 blz. /ISBN 9789024574988