Als de kinderstem zingt, moet je oppassen
‘Ten little rabbits, all dressed in white
Tried to go to Heaven on the end of a kite
Kite string got broken, down they all fell
Instead of going to Heaven, they went to…
Nine little rabbits, all dressed in white
Tried to go to Heaven on…’
‘In de villa loopt op dit moment een jonge vrouw alert als een dier over het gelakte parket het Perzische tapijt op.’ Met een zeer afstandelijk perspectief, en tegelijkertijd haast op filmische wijze beschrijft
Lars Kepler
in Jager de situatie. In een villa in Djursholm staat Sofia met een bus traangas in handen. Ze is een escortdame en is op bezoek bij haar klant: Minister van Buitenlandse Zaken Wille. Dan, vlak voor Sofia Wille van zijn meest verkeerde kant ziet, wordt Wille vermoord door een gemaskerde man. Sofia blijft achter en vecht voor haar leven en een nieuwe zaak voor rechercheur Saga is geboren.
In eerste instantie maakt een gekunsteld perspectief, waarbij onnatuurlijke zinnen bij vlagen de boventoon voeren, Jager onaantrekkelijk. Met afstandelijke zinnen, waarbij de lezer bewust buiten spel gezet wordt, beschrijft Kepler het verhaal en de gedachtegang van Saga: ‘Saga draait snel op haar buik en dwingt haar armen op haar rug. De vrouw ondergaat alles met een akelige meegaandheid. Saga boeit haar gewonde polsen met tiewraps, komt vlug overeind en loopt verder de keuken in, langs de dode man.’
Gelukkig lijkt deze onaantrekkelijkheid van korte duur. Het plot in Jager is dusdanig interessant dat het de stijlproblemen overwint. Vanaf de eerste bladzijde gaat Kepler uiterst precies te werk en pleziert hij de lezers met een gedetailleerd verhaal, waarbij het verhaaltempo goedgekozen laag is. Na een spannend begin breekt Kepler met het perspectief en maakt de lezer kennis met andere personages. Saga leidt het onderzoek naar de moord op de minister, maar zeer snel komt ze erachter dat ze het niet alleen met haar team afkan. Ze besluit de hulp van gevangene Joona in te roepen. Joona zit bijna twee jaar vast voor een delict. Hij heeft ooit gezworen nooit meer bij de politie te gaan, maar hij kan geen ‘nee’ zeggen tegen Saga. Medegevangene Ratjen lijkt immers iets te maken te hebben met de moord en al snel kan Joona de zaak niet meer loslaten; als volwaardig teamlid probeert hij zijn steentje bij te dragen aan het onderzoek.
Al vrij vroeg in het verhaal zet Kepler talloze pijltjes uit die wijzen naar mogelijke daders. Waar andere thrillers hun kracht verliezen doordat de dader ‘ineens’ in het verhaal opduikt, is dat in Jager anders: alle belangrijke personages lijken vanaf het begin potentiële daders. Elke personage heeft wel iets over zich wat niet in de haak is en lange tijd tast ook de lezer in het duister. Helaas geeft Kepler bijna alle personages ook zelf het woord. Niet alleen Saga en Joona vertellen delen van het verhaal, maar ook de criminele Rex en diverse andere personages nemen hoofdstukken op zich. Het gevolg is een aantrekkelijk en afwisselend verhaal, waarbij diepgang in de karakteristieken van de personages naar de achtergrond verdwijnt.
Lange tijd spelen te veel bijraapsels een rol in het verhaal, waardoor het werkelijke moordonderzoek naar de achtergrond verdwijnt. Het gevolg is dat de lezer lange tijd niet écht bezig is met het oplossen van de moord, terwijl de tijd dringt. Toch verbetert dit naarmate het verhaal vordert. Langzaam komen Joona en Saga dichter bij het Konijnenhol. Kepler weet het verhaal regelmatig vakkundig te vertragen en uit te stellen, terwijl hij op andere momenten een sprintje trekt. Interessant wordt het wanneer Joona en Saga elk een ander spoor gaan volgen, waarbij de criminele Rex de uitdagende spil vormt.
Met gruwelijke passages (‘Het zwarte blad treft haar vanachter op haar schouder en gaat dwars door de spier heen’) en suspensvolle opmerkingen (‘Iemand jaagt op ons, dood ons, een voor een, als konijnen.’) leidt Kepler de lezer naar de slotpassage. Het betreft een gruwelijk eindspel; de jacht. Hoewel de lezer op de hoogte is van de moordenaar, is het verhaal nog niet opgelost. Zijn Saga, Joona en hun team op tijd? De Jager geeft het antwoord.
Jager / Lars Kepler / Vertaald door: Clementine Luijten en Jasper Popma / Uitgeverij Cargo / Amsterdam / 540 blz. / ISBN 9789023425984